"במחלקה הכלכלית אנו רואים לנגד עינינו את שיפור הרווחיות כל הזמן"

ניסן בצלאל, ראש אגף כלכלה בפרטנר, מספר על האתגרים הניצבים בפני המחלקה הכלכלית, ומהן אבני היסוד שמקדמים מצוינות 

ניסן בצלאל / צילום: יח"צ

בה. "דיון טוב הוא כזה שכולם מסכימים על העובדות והניתוח ומנהלים אותו על ההמלצות ודרכי הפעולה"


עו"ד דנה טל צדוק

ניסן בצלאל / צילום: יח"צ



"המחלקה הכלכלית בפרטנר שותפה בהתוויית הדרך, בבניית התקציב ובניהולו, בבחינת תוכניות עסקיות ובדיקות כדאיות כלכלית לפרויקטים חדשים", כך אומר ניסן בצלאל, על תפקידה של המחלקה באסטרטגיה הארגונית בפרטנר בראיון עימו. לדבריו, "המצב שנוצר בשוק התקשורת, יחד עם הכיוונים החדשים שהחברה נכנסת אליהם מחייב עבודה אינטנסיבית של המחלקה הכלכלית יחד עם הגורמים הרלוונטיים בחברה – החל משלב החשיבה, דרך שלב בניית התוכנית העסקית ועד הבקרה על הביצוע בפועל. בהקשר זה יש לנו תפקיד חשוב בביקורת על יישום האסטרטגיה, בהצפת הדגלים האדומים להנהלה וביצירת כלים שייסעו לקבלת החלטות".

בצלאל מוסיף כי "בפרטנר, הכלכלה גם שותפה בבניית הצעות ערך וליווי ואישור מבצעים שיווקיים. לדוגמה, בפרויקט ה-SmartUp, שהושק לאחרונה, ומהווה הצעה ייחודית בעולם ציוד הקצה, נדרשה עבודה רבה וליווי משמעותי של אגף כלכלה משלב החשיבה והאפיון ועד ההשקה והבקרה השוטפת. מעבר לכך מוטלת עלינו חובה לשמור על רמה גבוהה של מקצועיות ודיוק ובאמצעות אלה לסייע ללקוחות שלנו להגיע לאופטימיזציה כלכלית".

– מהם האתגרים שלך בניהול הכלכלי בארגון?

"החברה עברה בשנים האחרונה טלטלה עזה יחד עם כל שוק הסלולר. ההתמודדות שלנו עם התמורות שחלו בשוק מייצרת לה אתגרים רבים ובכלל זה גם למחלקה הכלכלית. מצד אחד, תהליכי התייעלות וזיהוי פוטנציאל לחיסכון, ומצד שני, מציאת מקורות הכנסה חדשים. בשני התחומים נעשה רבות בשנים האחרונות, החברה הצליחה להתייעל בהיקף משמעותי בהוצאות, ובמקביל סימנה כיווני צמיחה חדשים, חלקם כבר הושקו ולאחרים ניכנס בטווח הזמן הקרוב.

"במקביל לאתגרים המקצועיים, אחד האתגרים הגדולים הוא בעבודה מול הלקוחות הפנימיים שלנו בתוך החברה. אנו נותני שירות בארגון, אבל גם שומרי הסף על התקציב והיעדים. זה כמובן יכול להוביל לסיטואציות לא נעימות, אבל שמירה על רמה גבוהה של מקצועיות ואמינות מייצרת בדרך כלל הבנה והערכה ומונעת חיכוכים מיותרים".

– מהן לדעתך דרכי החשיבה המקדמות מצוינות במחלקה הכלכלית?

"יש מספר אבני יסוד שתורמות לרמה הגבוהה ומקדמות מצוינות באגף. בהן, הבנה בסיסית שאין פשרות בכל הקשור בדיוק הנתונים, ברמת הבקרה ובנכונות הניתוחים הכלכליים. בכל הקשור לתהליך האנליטי אנחנו חייבים להיות מדויקים וזהירים – דיון טוב הוא כזה שכולם מסכימים בו על העובדות והניתוח והוא נסוב סביב ההמלצות ודרכי הפעולה. נושא נוסף הוא ההיכרות עם הארגון – הכלכלה חייבת להכיר היטב את הארגון: הצרכים, היכולות והיסטוריית הנתונים הסטטיסטיים. מתוך היכרות זו יגיעו ההמלצות הניתוחים והרעיונות האפקטיביים לשיפור והתייעלות. כמו כן, צריכה להיות גם עמידה איתנה להצגת דעתכם – את ההחלטות יקבלו בסוף מקבלי ההחלטות על פי מכלול שיקולים. חשוב מאוד שדעת הכלכלנים תישמע, צריך לזכור שאנחנו רואים את כל התמונה, מכירים את הנתונים ואובייקטיביים בהמלצות, וככאלה רואים לנגד עינינו את שיפור הרווחיות כל הזמן. לא פחות חשובה היא פתיחות – אין רעיון של המחלקה הכלכלית או של כל גוף אחר – שנפסל על הסף. צריך לשמור על ראש פתוח ויצירתיות במיוחד בכל הקשור בשינוי תהליכי עבודה".

– ולסיום, שתף אותנו באבני הדרך בקריירה שלך.

"אני בעל תואר ראשון בכלכלה מאוניברסיטת תל אביב ותואר שני בכלכלת עסקים מאוניברסיטת בר אילן, שם השלמתי גם את לימודי חשבונאות.

"את דרכי התחלתי ככלכלן בצבא, שירתי מספר שנים בקבע במחלקת תקציבים ורכשתי יסודות בתקצוב, בקרה וניהול תקציב. ההחלטה לעזוב את הצבא באה מהצורך למצוא קצת 'אקשן', הקיים בחברה עסקית ויכולת להשפיע על תוצאות החברה באופן מיידי.

"אחרי השחרור מקבע התחלתי לעבוד ב- yes , שם ניהלתי את תחום הבקרה התקציבית. התמזל מזלי להיות בתקופה שלפני ההשקה של החברה וגם לאחריה, תקופה מאתגרת ומורכבת של בניית המערכות הפיננסיות ומערכות הבקרה.

"החל משנת 2004 אני עובד בחברת פרטנר ועברתי מספר תפקידים: מנהל מחלקה, גזבר וראש אגף כלכלה. פרטנר חברה מדהימה ששומרת על סטנדרטים גבוהים לאורך השנים בכל הפרמטרים ומובילה בשירות, בטכנולוגיה, ובחדשנות. העבודה בפרטנר אינטנסיבית, שכן שוק התקשורת דינמי ותחרותי וזה מצריך מהמחלקה הכלכלית הרבה משאבים וניהול הדוק של הפעילות.