“המחלקה הכלכלית היא סוג של ‘כלב השמירה’ של הארגון”

ראיון עם חגית אונגר, מנהלת המחלקה הכלכלית EMC 

ליאור בלצר

ספרי לנו על הדרך המקצועית שעשית

18בתחילת דרכי עבדתי בחברות קמעונאיות כמו טמבור, מי עדן ולאחר מכן עברתי לחברת שטראוס, שם כיהנתי במשך עשר שנים במגוון תפקידים בתחום הכלכלה והבקרה בחטיבת המכירות של החברה, במטה ובחברת הקפה הבינלאומית. ב- EMC אני עובדת מזה שלוש וחצי שנים, כאשר המעבר מעולם הקמעונאות שבו עבדתי קרוב ל-15 שנים, אל עולם ההייטק, היה חד ומוצלח מאד מבחינתי. בעבודתי בחברות בינלאומיות, כאשר ניהלתי את מחלקות הכלכלה / התקציב והבקרה, צברתי ניסיון והיכרות עם העולם העסקי הגלובלי. במשך שנים אלו נוסף לי ניסיון רב במצבים מאתגרים של מיזוגים, כך למשל בשטראוס עלית, חוויתי את כלל תהליך המיזוג על כל שלביו.
מאז שהצטרפתי למרכז המצוינות של EMC ישראל (Center of Excellence – CoE) כמנהלת המחלקה הכלכלית, הפעילות המקומית של EMC התרחבה באופן משמעותי עם הוספת תחומי פעילות טכנולוגיים, יצירת גידול אורגני וביצוע של רכישות נוספות בישראל.


מהם תחומי האחריות שלך בחברה?

תחומי האחריות שלי כוללים את כל הנושאים הקלאסיים של מחלקה כלכלית: הובלת תהליך בניית התקציב השנתי, תחזית חודשית, סגירת ספרים, בקרה תקציבית שוטפת כמו ניתוחי כדאיות, ניתוחי מגמות, הצפת חשיפות ועוד. בנוסף, אני עסוקה במתן תמיכה בתהליכים פיננסיים הקשורים לרכישות חדשות, הקמה, הטמעה והדרכה של מערכות מידע רבות בעזרת כלי בקרה ומדידה חכמים ומתקדמים.


מהם האתגרים בניהול מחלקה כלכלית בחברה בינלאומית?

האתגר הגדול ביותר הוא העבודה מול מטה החברה, הממוקם בהופינקטון הסמוכה לבוסטון. עלינו להתמודד עם תרבות עבודה שונה, חוקי עבודה מקומיים שונים, ימים ושעות פעילות שונים. לוודא שימור של רמה גבוהה ועקבית של מצוינות מולם, תוך עמידה בלו”זים בלתי מתפשרים.
אחד האתגרים המרכזיים שחווינו היה החלטה של מטה החברה על מעבר למערכת פיננסית חדשה, אשר דרש שינוי של כלל כלי הניתוח והדיווח שעמדו לרשותנו. באמצעות שיתוף הפעולה המצוין עם הקולגות בהופקינטון וכן בזכות היצירתיות וההבנה המעולה של הצוות שלי בתחום מערכות המידע, המעבר לא רק שהיה חלק אלא אפשר גם שיפור ושדרוג מהותי של כלי המדידה והבקרה: דוחות זמינים בלחיצת כפתור וכן דיווח מקיף ויעיל יותר של הנתונים הפיננסים, הודות ליכולת שלנו למצות את יכולות התוכנה המתקדמת, לצרכים שלנו.
בנוסף, מתוך החלטה מודעת, המחלקה שלי לקחה חלק מרכזי בהטמעת התוכנה ברמה הגלובלית: זיהוי באגים וכן מתן הצעות ייעול לגבי האופן בו ניתן לרתום את התוכנה לעשייה השוטפת של כלל היחידות הפיננסיות ב- EMC, כגון אוטומציה מוחלטת של הפקת הדוחות במקום עבודה ידנית, שהייתה נהוגה קודם לכן.


מהו מקומה של המחלקה הכלכלית בחברה?

אחת המשימות היותר קריטיות, כפי שאני רואה, היא להוות מצד אחד שותף עסקי אמיתי עבור ההנהלה והיחידות העסקיות על המחלקות השונות. להיות עבורן גורם מומחה מקצועי המסייע בקבלת החלטות ניהוליות ושיווקיות ותומך בצד הפיננסי בתהליכים ופרוייקטים שונים.
מצד שני, להיות סוג של “כלב השמירה” של הארגון, תוך שמירה על מסגרת תקציב מהודקת. הדבר מתאפשר על ידי יצירת תקשורת טובה ופתוחה, גמישות מחשבתית ורצון אמיתי להצליח בשני האספקטים.


שתפי אותנו בפיתוח ה- COE כמנהלת מחלקה כלכלית ב- EMC?

כאשר הגעתי ל- EMC, ה-CoE היה בראשית דרכו והמחלקה הכלכלית לא הייתה קיימת, פרט לכלכלנית אשר עסקה בפעולות הבסיסיות וההכרחיות ביותר. בניתי תשתית מאפס והקמתי מחלקה מובילה ודומיננטית, בעלת רמת מומחיות ושירות גבוהות מאוד.
הצוות שלי יצר כלי בקרה ומדידה מתקדמים, אשר קיצרו תהליכים ושיפרו את זמינות ואיכות המידע של המחלקה בתחום כוח האדם, הסגירה החודשית, התחזית השנתית ודוחות ניהוליים אחרים. הכלים הללו שנוצרו במחלקה היו כה מוצלחים, עד שנוצר שיתוף של הידע הנ”ל למחלקות מקבילות במוקדי החברה בחו”ל, וכן לכלל מחלקת הכספים בארץ.


לדעתך, מהן התכונות החשובות ביותר של מנהל בארגון?

מחשבה סדורה ובהירה, היכולת לעבוד עם אנשים מסוגים שונים בסביבה מטריציונית ודינאמית. היכולת לעבוד באופן יעיל, תוך התמקדות מתמדת בעיקר. תכנון מוקדם, להסתכל כל הזמן קדימה לעבר האתגרים הבאים, ומעל הכל – היכולת לגייס עובדים מתאימים ואז להכשירם נכונה ולקדמם מבחינה מקצועית באופן קבוע.


עם מי היית יושבת לביזנס לאנץ’?

הייתי שמחה להיפגש עם עפרה שטראוס שהיא אישה ומנהלת מרשימה, ומובילה ספינת דגל ענקית ומצליחה כבר הרבה מאד שנים. הייתי שמחה ללמוד ממנה ומניסיונה, לשמוע את דעתה והשקפת עולמה בנוגע לנושאים שונים.