“כלכלן צריך לעמוד בפני שינויים ולא להפסיק לחשוב מחוץ לקופסה”

אריק פלדמן, מנהל המחלקה הכלכלית בשופרסל, מספר על האתגרים בעולם הקמעונאות המשתנה ■ “בדוחות הכספיים של 2015 וברבעון הראשון של 2016 הצגנו שיפור משמעותי בתוצאות – ואנחנו עוד באמצע הדרך”

2016-12-13_1421

אריק פלדמן / צילום: יח”צ

עו”ד דנה טל צדוק


תחום הקמעונאות בישראל עובר שינויים משמעותיים בשנים האחרונות, זאת לאחר המחאה החברתית שחייבה את אנשי הענף להגיב לדרישות הציבור להתמודדות עם יוקר המחיה, חוק המזון הדורש מהרשתות היערכות מקיפה ובמקביל השינויים שחלו במפת השחקנים בשוק, ובראשן קריסתה של רשת מגה.

כל אלו הביאו את חברת שופרסל לבחון את דרכה ולהוציא לפועל במהלך 2014 תוכנית אסטרטגית שעיקריה הם: הורדת מחירים משמעותית והשוואת מחירונים בתוך הפורמטים השונים של הרשת, חיזוק המותג הפרטי, השקעה בעולם הסחר המקוון, המשך פעולות התייעלות שכוללות בעיקר סגירת סניפים מפסידים וחיזוק שרשרת האספקה.

“התוצאות לא איחרו להגיע ואנו רואים בדוחות הכספיים האחרונים שפורסמו (שנת 2015 והרבעון הראשון של 2016) שיפור משמעותי”, אומר אריק פלדמן, מנהל המחלקה הכלכלית של שופרסל. החברה נמצאת באמצע הדרך, וממשיכה להשקיע רבות בתשתית הקמעונאית ובמקביל שוקדת על מתן מענה לדרישות הצרכנים לצד המשך שמירה על רווחיות.

“השוק נמצא במהלך של כמה שינויים נוספים והתחרות תמשיך להיות צמודה, אך אני מאמין שבזמן הקרוב תהיה התייצבות במפת השחקנים המרכזיים”.

מבט-על בלי לפספס את הפרטים הקטנים
“המחלקה הכלכלית בראשותי אחראית על התקציב הארגוני ובנייתו יחד עם האגפים השונים; באחריותה בניית התוכנית הרב השנתית; בקרה פיננסית בכל החתכים וניתוח KPI’s; היא מבצעת דיווחים לדירקטוריון, להנהלה ולגופים חיצוניים; אנו מרכזים את האספקטים הפיננסיים בתוכניות העסקיות; עוקבים אחרי פרויקטים חוצי ארגון ומבצעים ניתוח וחתכים של פעילויות בכל הרמות. בנוסף, המחלקה אחראית על תחום ניהול הסיכונים”, מספר פלדמן.

לדבריו ישנה חשיבות עליונה למחלקה הכלכלית בארגון גדול, שכן יש לה את היכולת לרדת לפרטים ולנתח ולעבד את נתוני המיקרו של הפעילויות בחברה וגם במקביל לראות במבט על את כלל החברה והתהליכים בה. “יכולת זו מאפשרת לי להבין את התמונה הכוללת ולהוביל תהליכים ומהלכים הודות לידע שנצבר במחלקה. כך מתאפשר לי להוות את מרכז הידע הכלכלי בכל הקשור לפרויקטים חוצי ארגון בחברה ולמצוא את הדרכים לקדם את אסטרטגיית הארגון. בעצם כך אנחנו ככלכלנים יכולים לסייע לשופרסל לממש את תוכניות העבודה השוטפות ולקדם את האסטרטגיה והתוכניות העסקיות הרב שנתיות, זאת תוך הצפה של תמרורי אזהרה היכן שנדרש”, אומר פלדמן.

הקמת מערכת תקציב חוצת ארגון
“אנחנו נמצאים בשלבים הסופיים של הטמעת מערכת תקציב. המערכת היא בעלת יכולת לסייע בבניית התקציב ולנהל אותו בצורה יותר מהירה ויותר מדויקת, וזאת תוך יכולת לספק בדיקות רגישות וניהול תרחישים במהלך בניית התקציב ותוכניות העבודה”, מספר פלדמן. “המערכת מבצעת אינטגרציה של מערכות שונות ומשלבת בין נתונים תפעוליים לנתונים פיננסים, מבקרת את הנתונים, ובסופו של דבר מביאה נתונים איכותיים יותר”, הוא מפרט, “למעשה המערכת מסייעת בבניית ‘שפה’ ארגונית פיננסית אחידה ומסייעת בבניית תקציב ‘חכם’ שמסוגל לבצע חתכים ברמת כל מרכזי הרווח.

“כמו כן, נבנה בתוך המערכת תתי מערכות (מודולים) שיסייעו לאגפים בחברה לבנות את התקציב שלהם בצורה יותר נכונה שמשרתת את צרכי הארגון. היא עתידה להיכנס לפעולה באופן מלא ורשמי בחודשים הקרובים. את התקציב הקרוב אני מאמין שנבצע באמצעות המערכת”.

לא לפחד מטעויות
לדעת פלדמן, “כלכלן צריך קודם כל להביא ערך למקבלי ההחלטות, להציף תובנות ולהפנות את תשומת ליבם ולהציב תמרורי אזהרה לאספקטים פיננסיים וכלכליים שלאו דווקא בולטים לעין. הוא חייב להיות בעל יכולת להבין את מטרת המשימה ובכך יוכל מחד להשיא ערך בעבודתו ומאידך לתרום מניסיונו האישי לתהליך שבפניו. דבר נוסף חשוב מאוד לתהליך עבודתו של הכלכלן הוא להקדיש זמן וחשיבה לתכנון המשימה ובכך לעמוד ביעדיה. הכלכלן אמור להסתכל במקביל קדימה ואחורה – על אסטרטגיה מול ביצוע. כמו כן, היום יש חשיבות מכרעת ליכולתו של הכלכלן להבין היטב ולדעת לאזן בין כמות הנתונים האדירה (המיקרו) ובמקביל להבין את כלל התהליכים הקשורים במשימה (המקרו). זאת על מנת לדעת כיצד יש להתחיל את המשימה ולבצע אותה באופן אפקטיבי ופרודוקטיבי ככל הניתן.

פלדמן מוסיף כי “נקודה נוספת וחשובה היא לא לפחד משינויים, אך גם להבין שלא בהכרח צריך לשנות תהליכים ומה שעבד בעבר יכול להמשיך להיות מתאים גם בעתיד. על כלכלן להטיל ספק ולא לפחד להציע רעיונות שנראים לא נכונים. כמובן במידה ואתה טועה – תשקף את הטעות ותלמד ממנה”.

מקומי בצד הכלכלי
“אני למעלה מ-4 שנים בשופרסל. בעל תואר ראשון בחשבונאות וכלכלה מאוניברסיטת תל-אביב”, מספר פלדמן, “את חיי המקצועיים התחלתי ב-KPMG, ושם עבדתי במחלקת הביקורת ולקחתי חלק במחלקה חדשה שהוקמה על מנת לתת סיוע וליווי ליזמים, בעיקר בתחום ההייטק. זאת תוך מתן דגש על סיוע באספקטים שהם מעבר לעולם החשבונאי כמו תוכניות עסקיות, גיוסי הון ועוד. שם הבנתי שהייעוד שלי הוא להיות בצד השני – להיות חלק מהחברה.

“משם המשכתי את דרכי המקצועית בחברות עסקיות (בעיקר בתחום הטכנולוגי) והתקדמתי מעוזר חשב לחשב ובשני תפקידיי האחרונים שימשתי כסמנכ”ל כספים. לפני חמש שנים עמדתי בפני צומת לגבי עתידי והיה לי ברור שאני רוצה לגדול ולהגיע לחברות גדולות ומסחריות, ואז הוצע לי התפקיד בשופרסל של מנהל המחלקה הכלכלית.

“אני מאוד נהנה לעבוד בשופרסל. למרות גודלה היא כמו בית שני”, ממשיך פלדמן, “העבודה השוטפת והסוגיות שעימן אני מתמודד הן גדולות ומשמעותיות גם ברמה הקמעונאית וגם ברמה של גוף ציבורי מהמובילים בישראל, כך שהתפקיד פה הוא מאוד מרכזי ומעניין”.